Gå till innehåll
Svenska Flygsportförbundet
Svenska Flygsportförbundet

Lennart Zetterström

Lennart Zetterström har under många år varit engagerad i Ottsjölägret och får nu FSF:s förtjänstmedalj i guld. Men han flög inte så mycket själv.

– Men jag gladdes med alla som fick sina diamanthöjder. Jag är mer en administratör med flygarhjärta.

Lennart Zetterström får FSF: förtjänstmedalj i guld. Han kanske mest känd för sitt mångåriga engagemang för Ottsjö fjällflygläger. Här syns han framför favoritmaskinen Super Cub:en SE-CSD.

Lennart Zetterström får FSF: förtjänstmedalj i guld. Han kanske mest känd för sitt mångåriga engagemang för Ottsjö fjällflygläger. Här syns han framför favoritmaskinen Super Cub:en SE-CSD.

Att Lennart ”Zäta” Zetterströms liv kretsat kring flyg i olika former är ställt utom allt tvivel. Efter avslutat tekniskt gymnasium i Eskilstuna var det dags för lumpen som värnpliktig i Flygvapnet. Första civila yrkesverksamhet började på CVA i Arboga där han var kvar i ungefär 14 månader, innan han började på Nyge-Aero i september 1964. Företaget var generalagent för Piper Aircraft i norden och här jobbade Lennart fram till pensionen 2003 som ingenjör på tekniska kontoret med konstruktionsarbeten, beräkningar, kontrollflygningar, service- och underhållssystem samt luftvärdighetsansvarig och länk mellan företaget och luftfartsmyndigheten. Han återkom sedan som konsult i speciella uppdrag. Dessutom var han instruktör på Flygteknikerskolan ett par år.

Flygintresset föddes dock ännu tidigare då han under uppväxten i Nyköping ständigt hörde flygplanen från Sveriges största flygflottilj, F11, i luften.

– Min första start gjorde jag när Nyköpings flygklubb ordnade en prova-på-dag i början av oktober 1954. Priset var en tia för en vinschstart med klubbens Slingsby och medlemskap i klubben.

Segelflygcertifikatet blev klart i september 1960, och motorcertet i november -62.

– Och på den vägen är det, säger Lennart, som kanske är mest känd som ”Mr Ottsjö” för hela segelflygsverige.

Ottsjö Fjällflygläger har arrangerats sedan 1961 och drivits i olika former: privat, stiftelse och sedan 2005 som en ideell förening med ett 30-tal klubbar som delägare. Här har mängder av diamant-, guld- och silverhöjder uppnåtts i den beryktade ”Ottsjöhissen”.

– Jag var med första gången 1964 och därefter blev det 14 dagar varje vårvinter fram till och med 2013, då jag trappade ner till bara en vecka tillsvidare. Det blir ju mer än två år av mitt liv.

Mellan 1973 och 2013 var Lennart lägerledare och tillsammans med en rad medhjälpare var han ansvarig för hela arrangemanget med inbjudningar, rumsbokningar, boka bogsermaskiner, fixa väderprognoser och se till att banan på Ottsjön blev plogad.

– I början var det ju skidor på planen, men i och med att det blev plastmaskiner med infällbara ställ så blev det nödvändigt att ha plogade banor.

Säkerheten vid fjällflygning är mycket viktig och man konstruerade ett eget flygsäkerhetssystem med pilot- och flygplankort för att underlätta för journalförarna och för att hålla reda på vem som flög vad, och att ekipaget ifråga kommit tillbaka efter flygning.

– Även om vissa incidenter har inträffat, så har vi hållit en hög säkerhetsnivå, och det har hittills aldrig skett några personskador.

Vad är det som fascinerar så med vågflygning?

– Friheten. Det är något alldeles speciellt när man stiger som en kork i klar luft och fjällandskapet breder ut sig under nosen. Det är inte en tävling utan ett sätt att koppla av.

Men hur mycket har du fått flyga själv egentligen?

– Inte så mycket. Det har faktiskt intresserat mig mer att fixa och hjälpa till. Segelflygare är alltid trevliga. Det är inget tjuv och rackarspel och jag har aldrig mött någon som betett sig illa, säger Lennart med emfas.

Vad är ditt bästa minne från Ottsjö?

– Det måste nog ändå vara när jag flög i våg med avslagen motor i Super Cub:en med Yngve Norrvi i baksits. Då steg det bra, får man säga.

– Dessutom minns jag naturligtvis kanonåret 1986, då vi fick ut 83 diamanter, 233 guld och 78 silverhöjder. Samt en femtimmarsflygning.

Sedan några år har Lennart släppt sina certifikat.

– Jag brukar säga att jag är nu så gammal att jag hamnat på museum, vilket syftar på att jag är aktiv som kassör i Nyköpings Flyghistoriska Förening som är huvudman för F11 Museum - Sveriges Flygspaningsmuseum

– Nu är flygsäkerheten 100 procent. Men jag har en son med bland annat segelflygcertifikat som jag kan åka med om andan faller på.

På grund av Coronapandemin är årets upplaga av Ottsjölägret inställd, men Lennart siktar att vara med 2022.

– Fast då bara som en pittoresk färgklick.

– Förresten, jag kom på ett bra minne till: Jag träffade min fru Birgitta i Ottsjö 1970 då hon var där med Gävlebygdens FK. Jag bogserade upp henne i vågen och brukar säga ”att jag har släpat på henne sedan dess”, fast bara på skämt naturligtvis, då hon är mycket trevlig, säger Lennart Zetterström, som nu får FSF:s förtjänstmedalj i guld nummer 86

Fakta:

Namn: Lennart Zetterström

Ålder: 80 år (2021)

Bor: Nyköping

Familj: Fru, två barn samt tre barnbarn

Flygklubb: Nyköpings Flygklubb sedan 1954. Hedersmedlem från och med 2014.

Började flyga: Oktober 54

Antal timmar: 411 timmar segel och 2523 timmar motor

Andra intressen och hobbyer: ”Det är nog mest flyg” samt sportdykning

Tidigare sysselsättning: Ingenjör på CVA i Arboga och på Nyge-Aero

Nuvarande sysselsättning: Logeverksamhet i Bifrostorden samt kassör i Nyköpings Flyghistoriska Förening.

Text: Janne Andersson.

En bild

Publicerad: 2021-02-27

Senast uppdaterad: 2022-10-22

Författare: Kjell Folkesson

Postadress

Svenska Flygsportförbundet
Kivra: 802014-7164
106 31
Stockholm

Ekonomi

Bankgiro 5750-0100
Swish 1230081091

Svenska flygsportsförbundet logotyp