Gå till innehåll
Svenska Flygsportförbundet
Svenska Flygsportförbundet
Benny Kjellgren har tilldelats Flygsportförbundets förtjänstmedalj i guld. Den 66-årige modellflygaren blev ordförande för Tidaholms Modellflygklubb som 15-åring och är fortfarande i högsta grad aktiv inom sporten.

Benny Kjellgren har tilldelats Flygsportförbundets förtjänstmedalj i guld. Den 66-årige modellflygaren blev ordförande för Tidaholms Modellflygklubb som 15-åring och är fortfarande i högsta grad aktiv inom sporten.

Benny Kjellgren

Han blev ordförande i Tidaholms Modellflygklubb som 15-åring och har en rad fina meriter som tävlingspilot.

Nu har Benny Kjellgren tilldelats Flygsportförbundets förtjänstmedalj i guld.

– Det var roligt och helt oväntat, säger Benny när vi ringer upp för en intervju.

– Förvisso har jag med undantag av åtta år på 2000-talet varit ordförande, men det finns också många andra eldsjälar i vår klubb, betonar den idag 66-årige modellflygaren.

Tidaholms MFK bildades 1969-70 och Benny blev föreningens första ordförande, men hans flygintresse började tidigare än så.

– Jag har gillat flyg från det att jag som fyra-, femåring var med min pappa när han höll på med linkontrollmodeller, och sedan dess har intresset alltid funnits där.

Han började med linkontroll och i 14-årsåldern även med radioflyg. När han var 18 år vann Benny sitt första SM i akrobatik-klassen F3A, ett internationellt program som gäller över hela världen.

– Det medförde att jag blev inbjuden att tävla i Tournament of Champions, en tävling som årligen arrangerades i Las Vegas med tio av de bästa internationella piloterna i världen och 20 av de bästa från USA.

Sagt och gjort, Benny packade planet, for till Nevada och kom på tolfte plats. Han var sedan med där även de följande åren 1975 och -76.

1975 deltog han i sitt första VM. Tävlingen hölls i Schweiz och här slutade Benny elva av 75 deltagande piloter. Han är även VM-tävlat i USA 1977 och har dessutom genom åren vunnit inte mindre än nio SM och sex nordiska mästerskap. Och flygningen är fortfarande en lika stor del av hans liv.

– Jag flyger mycket. Inom modell för man ju ingen flygdagbok, men jag skulle gissa på att det är minst 5000 timmar.

Benny har även varit verksam som tävlingsarrangör och berättar att man nästan oavbrutet sedan 1974 arrangerat Gränscupen, en tävling öppen för alla och med deltagare från Sverige, Danmark, Norge och Finland.

– Nuförtiden flyger vi enligt F3A-nostalgi med 70-talsregler. Det är ju många av de som började samtidigt som jag som fortfarande håller på.

Vad är det som fått dig att hålla på med modellflyg så länge?

– Det har ju under de 60 år jag hållit på haft en otrolig utveckling. På 50-60-talen var det dyrt och exklusivt och det tog ett par hundra timmar att bygga en modell att kunna flyga med. Med nya kompositmaterial och mer förarbetade byggsatser går det mycket fortare och tillförlitligheten går inte att jämföra, säger Benny och berättar att han just nu bygger en fyrameters segelmodell som kommer att väga 1250 gram när den är klar.

– Precis som utvecklingen inom motorsport kommer till användning för standardbilar, driver modellhobbyn teknisk utveckling.

Under sitt yrkesliv har han under 30 år jobbat som egenföretagare inom automation för tillverkande industrin.

– Jag hade nog aldrig kunnat driva eget företag utan kunskaperna från modellflyget. Man lär sig mycket här. Att bygga modeller är nästan som att driva ett tekniskt projekt och jag har i mitt yrke träffat massor med tekniker med en bakgrund som modellflygare.

Vad tror du om framtiden för modellflyget?

– Jag tror det kommer att bli mycket enklare att komma igång. På -70 och -80-talet var det alltid runt 20 personer på byggkurserna, men numera brukar de som är intresserade fixa det själva hemma.

Tidaholms Modellflygklubb har ungefär 25 medlemmar och skulle firat 50-årsjubileum förra året. Något som fick skjutas upp på grund av Corona-epidemin.

– Men vi har ett mycket fint fält strax nordväst om Tidaholm och en jättebra klubbstuga som vi tillsammans gjort i ordning under åren. Nu får vi se om det kan bli något jubileumsfirande i år.

Vad är ditt bästa minne från flygningen?

– Det är helt klart min första tävling i Las Vegas 1974. Jag hade vunnit SM i september, blev sponsrad av Modellsport i Stockholm och kunde ta med kompisen Sture Persson till tävlingen och där träffade vi alla den tidens idoler inom modellflyget. Den resan tänker jag på varje vecka, säger Benny, som också sysslat en hel del med hängflygning.

– Hängflyg utan motor, den upplevelsen går utanpå det mesta. När allt stämmer glömmer man nästan att man har glidaren på ryggen och upplever bara vindbruset och utsikten.

Men modellflyget är ändå den huvudsakliga sysselsättningen och nya modeller byggs ständigt, både små och stora. I förrådet finns bland annat en Windex i skala 1:2,25 med 5,05 meters spännvid och en Duo Discus i skala 1:2,5 som är åtta meter mellan vingspetsarna.

Vilket är då roligast, att bygga eller att flyga?

– Det kan jag omöjligt svara på. Vill inte missa något av det, säger Benny Kjellgren.

Fakta:

Namn: Benny Kjellgren

Ålder: 66 (2021)

Klubb: Tidaholms Modellflygklubb

Tidigare syssla: Egenföretagare inom automation för tillverkande industrin.

Familj: Fru och två vuxna barn samt fyra barnbarn. ”Sexårige Hugo är redan en duktig modellpilot. Han lärde sig flyga med hjälp av datorsimulator och flyger nu själv med mig som övervakar. Fantastiskt roligt.”

Övriga hobbyer: Bilar, motorcyklar och mopeder. Både gamla och nya.

Text: Janne Andersson.

Publicerad: 2021-02-02

Senast uppdaterad: 2022-10-22

Författare: Kjell Folkesson

Postadress

Svenska Flygsportförbundet
Kivra: 802014-7164
106 31
Stockholm

Ekonomi

Bankgiro 5750-0100
Swish 1230081091

Svenska flygsportsförbundet logotyp