genomförandet
Första briefingen
Informera om allt praktiskt under tävlingen:
- informera om telefonnummer för samordning av upphämtning.
- övrig information om området, t.ex. luftrum eller områden som bör undvikas av andra orsaker (t.ex. master, turbulenta områden, områden där bra landningar saknas eller fält som man inte bör landa på p.g.a. klagomål från markägaren)
- informera om dagens väder
- om starttider (start gate) används: informera om bestraffning vid tjuvstart (Jump the Gun factor)
- om du inte använder stadnardvärden för poängberäkning så informera om det
- normal storlek på start-, brytpunkt- och mål-cirklar (banläggarna kan ändra dessa för en viss bana)
- välj banläggare, 2-3 personer. Helst en lokal erfaren pilot med lokalkännedom och en utifrån för att undvika en jävsituation.
- välj säkerhetskommité, 2-3 personer som är kända för säkerhetsmedvetenhet och som även vågar säga ifrån.
- välj jurry, 2-3 personer som behandlar eventuella protester. Det kan vara lämpligt att välja personer från olika klubbar.
- tid och plats för nästa briefing (normalt medelas banan på den)
Briefing där banan presenteras
Ge informationen muntligt och skriftligt
- banan: startpunkt, brytpunkter och målpunkt. Ange längden på banan
- när startfönstret öppnar och stänger
- eventuella starttider (start gates)