Gå till innehåll
Svenska Segelflygförbundet
Svenska Segelflygförbundet

Radiobyte

Information och tips som kan vara bra vid byte av radio från 25 kHz till 8.33 kHz.

Regelverket EASA Part-M föreskriver att det skall finnas spårbarhet i underhåll och modifieringar av flygplanen som vi flyger med.

Var hittar man underlag för byte av radio

De flesta tillverkare/TC hållare har gett ut generella tekniska meddelande (TM) som underlag för byte av utrustning med så kallade godkända "Minor Change Approval" av EASA. Detta gäller både flygplanstillverkare och tillverkare av radioutrustning.

Dessa TM skall användas som referens vid dokumentation i MOR och på komponentjournaler.

Där det saknas godkända underlag från EASA hos tillverkare skall man istället använda EASA CS-STAN Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som är ett generellt dokument för att underlätta vid mindre modifieringar och standardreparationer. Förutom dokumentation i flygplanets MOR skall blankett EASA Form 123 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. användas.

Vem får utföra byte av radio

Är det frågan om nyinstallation av utrustning som innefattar byte av kablage, säkringar, håltagning mm skall en segelflygtekniker ansvara för installation och byte av utrustning samt dokumentera utfört arbete. Nyinstallation skall uppfylla kraven för fastsatt utrustning enligt EASA CS-22 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., se även STM B-31A (icke typbundna).

Om det bara handlar om byte av radioenheten som är fast monterad i instrumentbrädan, där man bara frigör och åter monterad radio och antennkontakt kan flygplansägaren utföra arbetet och dokumentera, under förutsättning att AMP innehåller pilotägare underhåll, se EASA Part-ML Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Appendix II.

Annex I flygplan med nationella luftvärdighetsbevis

Saknas underlag från tillverkare/TC hållare kan man använda (underhållsintyg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.) enligt CS-STAN Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., enligt TS MFL AIR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. 2017-3.

Segelflygtekniker är ansvarig för byte och dokumentation.

Dokumentation

Arbetet med byte av radio skall dokumenteras i flygplanets tekniska journal MOR och komponentjournal, även en ny grundspecifikation skall upprättas (SHB 534) och ev nytt vägningsprotokoll (SHB 535). Referera till tillverkares underlag eller CS-STAN Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Dokumentation gäller både för tekniker eller pilotägare. Utrustning som redan är monterad dokumenteras med samma förutsättningar som ovan.

Tillverkares instruktioner

Se sidan med länkar till olika tillverkare för att hitta mer information kring utrustning i just ditt flygplan.

Publicerad: 2023-01-30

Senast uppdaterad: 2023-01-31

Författare: Leo Lundgren


Postadress

Svenska Segelflygförbundet
Box 750
521 22 Falköping

Besöksadress

Segelflygskolan Ålleberg 1
521 97 Vartofta

Kontakta oss

0515-371 51
info@segelflyget.se