Gå till innehåll
Svenska Skärmflygförbundet
Svenska Skärmflygförbundet

Start på Vågå, Norge

Frågor och svar om licens

Senast uppdaterad: 2025-04-02

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om licens och förnyelse av licens. Oavsett om du är en erfaren pilot med funderingar eller bara nyfiken och vill veta hur det går till att förnya licens, så hoppas vi att du hittar svaren här.

Om du inte hittar det du letar efter, är du varmt välkommen att kontakta kansliet via e-post, så hjälper de dig gärna vidare med ditt ärende.

✈️ Så här förnyar du din licens – steg för steg

1. Redovisa flygtid

  • Gå till flygtidsredovisningen i PilotPortalen (där även de digitala elevkorten hanteras).
  • Har du inget konto där? Börja med att registrera dig – använd samma e-postadress som du tidigare har anmält till förbundet.
  • När du har loggat in, klicka på länken "Logga flygtid". Fyll i dina flyg och antal timmar du har loggat under året.
  • Får du problme med inlogning, kontakta kansliet

👉 Gå till PilotPortalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att registrera din flygtid.

2. Betala årsavgiften

3. Få din licensbricka

  • Din licensbricka finns i appen Cardskipper.
  • Om du inte kan använda en digital licens, kontakta kansliet.
  • Licensbrickan förnyas inom en vecka.
  • Vid problem – hör av dig till kansliet.

OBS flygtiden ska registreras i TIMMAR, inte minuter. Avrunda till hela timmar. Du behöver skriva 0 (noll) på de rader som inte är relevanta för dig.

  1. totalt antal flyg under året
  2. varav backglidning
  3. varav bergsflyg
  4. varav vinschflyg
  5. varav hangflyg
  6. varav flugna utomlands
  7. varav flugna med motor
  8. total flygtid under året (tim)
  9. varav tid i termik (tim)
  10. varav tid på hang (tim)
  11. varav tid med paramotor (tim)

🛫 Minimikrav för licensförnyelse

👨‍🎓 Student och P1

För att förnya licensen krävs att du har:

  • Minst 10 starter och landningar under de senaste 12 månaderna.

🧑‍✈️ P2

För att förnya licensen krävs att du har:

  • Minst 10 starter och landningar under de senaste 12 månaderna
  • Minst 5 timmars flygtid under samma period

🎓 Behörigheter per licensnivå

👨‍🎓 Student & Pilot 1 (P1)

Följande behörigheter kan ingå:

  • h = Hang
  • b = Berg
  • v = Vinsch

🧑‍✈️ Pilot 2 (P2)

Utökade behörigheter:

  • co1 = Competition 1
  • co2 = Competition 2
  • ta1 = Tandem 1
  • ta2 = Tandem 2
  • hl = Handledare
  • ac1 = Acro 1

👨‍🏫 Instruktör

Instruktörsbehörigheter anges med siffror:

  • 2 = Instruktör
  • 4 = Paramotorinstruktör
  • 6 = Instruktör & Paramotorinstruktör

⏳ Var ute i god tid!

Att utfärda licenser är en noggrann och tidskrävande process. För att din licens ska hinna färdigställas och skickas till Cardskipper i tid behöver kansliet minst en vecka för att hantera alla steg.

  • Planera din ansökan i god tid
  • ✅ Skicka in alla handlingar i rätt format
  • ✅ Undvik sista minuten – det kan leda till förseningar

 

📱 Har du inte fått din licens i Cardskipper?

Den vanligaste orsaken är att flygtid inte har registrerats. Licensen kan inte utfärdas förrän detta är gjort.

👉 Registrera din flygtid här: 🔗 Logga flygtid i PilotPortalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (öppnas i nytt fönster)

🛫 Utfärdande av licens – Viktigt att tänka på

För att din licens ska kunna utfärdas krävs att:

  • ✅ Kansliet har verifierat att alla uppgifter är korrekta
  • 💳 Betalningen har mottagits

Handläggningstid: Räkna med upp till fem arbetsdagar innan licensen syns i Cardskipper.

📅 Planera i god tid!

Särskilt viktigt om du planerar att flyga under storhelger eller utomlands.

❗ Försenad licens?

Om det tar längre än fem arbetsdagar – 📞 Kontakta kansliet för hjälp och vidare information.

📱 Cardskipper – Din licens i mobilen

Cardskipper är en mobilapp som du enkelt laddar ner till din telefon. I appen hittar du:

  • 🎫 Din licens
  • 📄 Ditt aktuella försäkringsbrev

Det innebär att du alltid har dina viktigaste dokument med dig, oavsett var du befinner dig.

🧾 Vill du ha en fysisk licensbricka?

Det går att ordna! 📞 Kontakta kansliet, så hjälper de dig att få en licensbricka utskriven.

📌 Varför har du inte fått din licens än?

De vanligaste orsakerna är:

🔍 Du har inte gjort din utvärdering 👥 Du har inte blivit medlem i en klubb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. 📄 Du har använt ett elevkort på papper som inte har skickats in

📬 Viktigt att veta:

Du som elev ansvarar för att skicka in elevkortet till kansliet – senast 6 månader efter att du avslutat utbildningen.

Kort efter att du har avslutat din utbildning och skickat in ditt elevkort, får du ett mejl med en länk till en utvärdering. Det kan ta några dagar innan mejlet kommer, eftersom kansliet först måste granska ditt elevkort.

✅ Du måste göra utvärderingen för att kansliet ska kunna utfärda din licens.

📬 Ibland hamnar mejlet i skräpkorgen, så kom ihåg att kolla där också. Om du inte hittar länken, kontakta kansliet.

📱 Kontrollera licens via sms

Du kan enkelt kontrollera om din licens är giltig:

  1. Skicka ett sms till +46 739 29 19 66
  2. Skriv: ? 18770 (byt ut siffrorna mot ditt licensnummer)
  3. Du får ett svar med: 👤 Namn 🎓 Licensgrad 🛡️ Behörigheter 📅 Giltighetstid

📱 Kolla om elev har löst Take off-kit via sms

Du kan enkelt kontrollera om din licens är giltig – på två sätt:

1️⃣ Med licensnummer

Skicka ett sms till +46 739 29 19 66 📨 Skriv: ? 18770 (byt ut siffrorna mot ditt licensnummer) 🔁 Du får svar med namn, licensgrad, behörigheter och giltighetstid

2️⃣ Med personnummer

Skicka ett sms till +46 739 29 19 66 📨 Skriv: TOK 19xxxxxx-xxxx (byt ut mot ditt 12-siffriga personnummer med bindestreck) 🔁 Du får svar med namn och giltighet

Kom ihåg att du ska logga alla dina flyg under året. Många skärmflygare använder ett system som heter Flightlog Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för detta.

📌 Flightlog är ett separat system och är inte kopplat till SSFF:s medlemssystem. Därför måste du, varje år när du förnyar din licens, registrera dina flyg även i SSFF:s medlemssystem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

💬 Behöver du hjälp? Kontakta kansliet!

 

📞 Behöver du hjälp?

Ta kontakt med kansliet så får du hjälp att lösa licensfrågan.

🕔 Tänk på att kansliet behöver några dagar för att fixa fram licensen – räkna med minst 5 arbetsdagar.

🕓 Förnyelse av licens – flygtimmar och flyg

✈️ Om du inte har tillräckligt många flyg eller flygtimmar för att förnya din licens: 📅 Du får en licens som gäller till halvårsskiftet 🛫 Du har då tid att flyga in timmarna och komplettera innan licensen löper ut

✅ Om du har rätt antal flyg och flygtimmar:

📞 Om problemet kvarstår – kontakta kansliet så hjälper de dig att lösa det.

Författare: Yaacov Neselrot

Postadress

Svenska Skärmflygförbundet
Box 145
561 22 Huskvarna


Kontakta oss

+46 8 234 123
kansli@paragliding.se