
Start på Vågå, Norge
Frågor och svar om licens
Senast uppdaterad: 2025-03-23
Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om licens och förnyelse. Vi hoppas att du hittar den information du söker. Ta gärna en titt på följande länk för fler frågor och svar. Om du fortfarande har funderingar efter att ha läst här, är du välkommen att kontakta kansliet för ytterligare hjälp.
Hur fort kan jag få min licens
Tänk på att vara ute i god tid.
Det tar tid att menuellt går igen alla detaljer för att kunna utfärda licens. Kansliet behöver minst en vecka för att göra klart allt och skicka din licens till Cardsceeper.
Hur förnyar jag min licens?
Att förnya licensen sker i tre steg:
- Flygtidsredovisning: I år sker flygtidsredovisningen i PilotPortalen
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (där de digitala elevkorten hanteras). Om du inte tidigare har registrerat ett konto där, börja med det. Se till att använda den e-postadress som du har anmält till förbundet tidigare. Efter inloggning hittar du en länk till "Logga flygtid". Den gamla flygtidsredovisningen kommer att finnas kvar under en övergångsperiod.
- Gå till PilotPortalen och registrera flygtid. Om det inte fungerar för dig, finns den gamla flygtidsredovisningen tillgänglig här.
- Betala årsavgiften: Betala in årsavgiften i webshopen. Årsavgiften består av förbundsavgift, försäkring och klubbmedlemsavgift.
- Licensbricka: Din licensbricka kommer att finnas i appen Cardskipper. Om du inte har möjlighet till digital licens, kontakta kansliet. Din licensbricka förnyas inom en vecka. Om några problem uppstår, kontakta kansliet.
Registrera flygtid - vad är det som ska skrivas in?
OBS flygtiden ska registreras i TIMMAR, inte minuter. Avrunda till hela timmar. Du behöver skriva 0 (noll) på de rader som inte är relevanta för dig.
- totalt antal flyg under året
- varav backglidning
- varav bergsflyg
- varav vinschflyg
- varav hangflyg
- varav flugna utomlands
- varav flugna med motor
- total flygtid under året (tim)
- varav tid i termik (tim)
- varav tid på hang (tim)
- varav tid med paramotor (tim)
Hur mycket flyg behöver jag för att förnya licens
- För student och P1 krävs minst 10 starter och landningar har utförts under de senaste 12 månaderna
- För P2 minst 10 starter och landningar har utförts under de senaste 12 månaderna, med minst 5 timmars flygtid.
När jag loggar in och ska registrera flygtid så står beteckningar. Vad betyder de?
För Student och Pilot 1 - behörigheterna: h = hang, b = berg, v = vinsch, t = termik.
Pilot 2: co1 = competition1, co2 = competition2, ta1 = tandem1, ta2 = tandem2, hl = handledare, ac1 = acro1.
Instruktör: 2 = Instruktör, 4 = Paramotorinstruktör, 6 = Instruktör och Paramotorinstruktör.
Var är min licens efter förnyelse?
Den vanligaste orsaken till att du inte fått ut din licens är för att du inte registrerat flygtid. Det gör du här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Jag har registrerat tid och betalat men kan inte se licensen i min Cardsceeper:
Att utfärda själva licensen kräver att kansliet verifierar att allt stämmer och betalningen erlagt. Det tar några dagar att göra. Räkna med ca: 5 arbetsdagar innan licensen visar sig i Cardsceeper. Var ute i god tid om du planerar att flyga, säskillt vid storhelger och om du vill flyga utomlands. Kontakta kansliet om det tar längre tid än 5 arbetsdagar
Vad är Cardsceeper?
Cardsceeper är en app du laddar ner till din mobil. I appen kommer sen din licens att visas. På det sätt har du alltid licens med dig. Vill du ha en licens bricka utskriven, kontata kansliet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Jag har inte fått min licens efter slutfört kurs, varför?
De tre vanligaste skälen till att du inte fått din licens är att du inte gjort din utvärdering eller att du inte tecknat medlemskap i en klubb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. För de med elevkort i pappersformat är det vanligt att eleven glömt skicka in elevkortet efter slutförd utbildning.
Kan jag kontrollera om en licens är giltig?
Ja, förbundet har en sms-tjänst för att kontrollera giltigheten på en skärmflyglicens. Skicka ett sms till +46 739 29 19 66 med ett frågetecken, mellanslag och licensnummer, dvs: ? 18770. I retur kommer ett sms med namn, licensgrad och övriga behörigheter samt giltighetstid.
Kan jag kontrollera om en elev har löst Take off-kit?
Ja, skicka ett sms till +46 739 29 19 66 med TOK följt av 12-siffrigt personnummer med bindestreck får man namn och giltighet tillbaka, dvs: TOK 19xxxxxx-xxxx.
Jag har registrerat flygtid men ändå får jag inte ut min licensförnyelse.
Observera att du ska BÅDE hålla loggbok uppdaterad löpande under året, vanligen använder skärmflygare Flightlog Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att hålla loggbok. Flightlog är ett separat system skilt från vårt medlemssystem. OCH årligen, vid förnyande av licens, registrera flygtiden i vårt medlemssystem
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Om du registrerat tid i pilotportalen
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och betalat förnyelse via webbshopen
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och ändå inte fått din licens, Kontakta kansliet för att få hjälp.
Om jag gjort allt rätt men inte fått licens, vem kontaktar jag då?
Ta kontakt med kansliet Länk till annan webbplats. så får du hjälp att lösa licensfrågan. Tänk på att kansliet behöver några dagar för att fixa fram licensen. Räkna med minst 5 arbetsdagar.
Jag gjorde allt rätt men fick licens som är giltig endast till halvårsskiftet, varför?
- Om du inte fått tillräckligt antal flyg/flygtimmar för att kunna förnya licens så får du licens som gäller till halvårsskiftet. Då har du tid att flyga in tiden och komplettera dina flygtimmar.
- Om du har rätt antal flyg och flygtimmar, logga in på pilotportalen
Länk till annan webbplats. och kontrollera att fyllt i rätt antal timmar/flyg, justera vid behov. Om du har rätt antal flyg och timmar som krävs för din licens, kontakta kansliet
Länk till annan webbplats. så hjälper de dig att lösa problemet.
Författare: Yaacov Neselrot