Utbildningar
Utbildningssystemet syftar till att du i din egen takt och utifrån din egen ambition ska lära dig flyga och mogna mentalt som pilot; att du successivt ska lära dig tolka och förstå hur olika väder- och vindförhållanden påverkar flygningen. Din flygning ska vara och kännas trygg och säker. Därför sker utbildningen i ett antal steg, med behörigheter och licensgrader, i successivt ökande nivåer.
Student - Grundkurs
Den första behörigheten är en slags "Learner's licence" som ger dig kunskap att självständigt flyga i småbackar. Detta är en bra nivå om man vill känna på vad sporten innebär samtidigt som man lär sig viktiga baskunskaper om skärmflygning – start- och landningsteknik, skärmhantering och framför allt säkerhet att hantera utrustningen. Du börjar med att ta studentbehörighet för att sedan gå vidare till att friflyg eller paramotorflyg.
Steget efter student är att ta behörighet i
- Berg
- Hang
- Bogsering (start med dragfordon eller vinsch)
Som student förväntas du inte kunna bedöma flygställen och väderförhållanden på egen hand. Därför ska dina höjdflyg ske i sällskap av erfaren pilot. För paramotorintresserade är alternativet till dessa studentbehörigheter att gå paramotorutbildning.
Pilot 1 (P1)
Efter minst 50 genomförda flyg från berg, genom vinsch eller på hang och bedömd lämplighet kan du gå vidare till nästa kompetensnivå som är Pilot 1. Då får du flyga på egen hand. Du behöver minst en av behörigheterna Berg, Hang, Bogsering för att gå P1-kurs.
Paramotor 1 (PM1)
Paramotor är ännu så länge ett parallellspår. PM1 innebär att du får starta och landa självständigt och genomföra platsbunden flygning.
Efter 10 timmar platsbunden flygning kan du även flyga distans.
Pilot 2 (P2)
Nästa nivå för friflygpiloten (allts utan motor) är Pilot 2. Kraven för att bli P2 är att du först bedömas som lämplig för nivån. Som P2 får du starta självständigt i såväl Sverige som utomlands.
Med P2-licens och viss flygtid kan du ta ytterligare behörigheter som till exempel tävling och tandem.
Paramotor 2 (PM2)
För att avancera och ta Paramotor 2-licens ska du ha haft PM1 i minst 12 månader, ha en flygtid med motor om minst 50 timmar och 50 starter, enligt loggbok. Utfört minst en egenbesiktning av ditt motoraggregat som också bokförts i loggboken.
Som PM2 får du flyga distans, men du får inte flyga i kraftiga termiska förhållanden eller med passagerare.
Som PM2 kan du ansöka om och utbilda dig till handledare och utbildningsassistent.
Om du har P2 och PM1 kan du, när du har en flygtid med paramotor om 50 timmar och 50 starter samt utfört minst en egenbesiktning av motoraggregat, enligt loggbok, skicka in kopia på aktuella loggboksuppgifter till SSFF: s kansli och därmed uppgradera din licens från PM1 till PM2, men det gäller bara om du är P2.
Mer finns att läsa i verksamhetshandbokens fjärde kapitel Pdf, 264.7 kB, öppnas i nytt fönster. och i utbildningsmanualerna.
Publicerad: 2022-12-19
Senast uppdaterad: 2024-01-19
Författare: Victoria Barrsäter