Gå till innehåll
Svenska Flygsportförbundet
Svenska Flygsportförbundet
Henry Lindholm (th) berättar för Arne Nylén (tv) med Arnes barn Anna och Johan emellan vilken fantastisk insats Arne gjort för svensk flygsport.

Henry Lindholm (th) berättar för Arne Nylén (tv) med Arnes barn Anna och Johan emellan vilken fantastisk insats Arne gjort för svensk flygsport.

Arne Nylén

I juni 2023 mottog mottog Arne Nylén Sveriges Motorfederations Kungliga medalj nr 103. Medaljen delades ut i samband med att FAI kommissionen samlades i Stockholm för möte.

Arnes barn Johan Nylén och Anna Pucar Rimhagen deltog och de har också skrivit en text om sin pappa.

Pappas flygarhistoria

  • Flygpojkarna via F5 Ljungbyhed till F1 Västerås
  • F1 Västerås, F6 Karlsborg
  • Flygvapnet - höjdmarkeringar i flygkartor
  • F8 Canberra
  • Världsrekord, London-Victoria 1971, Murmansk, andra?
  • Tävlingsflyg
    • VM 1975-2000 (Florida 1985, Argentina 1991, Nya Zeeland 1999) 1993?
      • Världsmästare 1979
      • Tävlingsledare VM 2000 i Västerås
    • SM, NM, EM
      • Team Nylén
  • KSAK, KSAB, Svenska Flygfält
  • Flygsäkerhet: Kvartalsbrev till Luftfartsverket 95-05, H50P från ca 1999, Arne funderar  2000-22 i Pilot Briefing
  • Luftfartsinspektionen, senior examinor
  • FFK - ställföreträdande kårchef? Utbildningar
  • Flyglärarutbildning, FIK, FLU
  • Aktiv klubbmedlem sedan 90-talet
  • Tore Nicklas och andra plan du ägt/delägt (?)
  • Introduktion av olika flygplanstyper på svenska marknaden, såsom Wilma, Tomahawk

Flyg har alltid varit väldigt viktigt för pappa. Det har varit så hela våra liv och även långt innan dess – faktiskt i stort sett hela hans liv också. Han började som liten kille i Sollentuna i något som hette Flygpojkarna, och sedan dess har det fortsatt.

För pappa har det alltid varit både en fråga om att förbättra det egna flygandet likaväl som Allmänflyget i stort. Redan under sin tid i Flygvapnet tog han till exempel fram konceptet med höjdmarkeringar i flygkartor, vilket såvitt vi vet fortfarande används, och vi kommer ihåg klockan som han kom på skulle ligga och pipa i headsetet när han tävlade i Precisionsflyg och den ditmålade pilen på tumnageln som gjorde det möjligt att följa med mer exakt på kartan.

Efter tiden i Flygvapnet flög pappa F8 Canberra…

Två världsrekord.

Det är oklart hur stora delar som var tävlingsinstinkt kontra äventyrslusta, men det har resulterat i minst två världsrekord: det ena med enpropellerplan över Atlanten 1971 (till mammas förskräckelse eftersom Anna var nyfödd) och det andra från Murmansk till… 19xx. Det senare tror pappa att det finns stor chans att få behålla, eftersom det inte går att få tillstånd att få flyga ut från den platsen i Murmansk längre!

Tävlingsinstinkten, kombinerat med laganda, har också lett till många Precisionsflygtävlingar på alla nivåer, ända upp till VM. Vi vet inte hur många SM, NM och EM pappa tävlat i, eller hur många han vunnit, men stor del av vår barndoms semestrar har vi fått möjlighet att resa till olika platser och varit med, och det var alltid spännande att se vad pappa skulle välja från presentbordet. Från mitten av 90-talet blev det ännu mer spännande, för då tävlade pappa med sonen Johan som Team Nylén, vilket ledde till både glädje och framgångar.

Team Nylén tävlade i den egna Cessnan SE-ETN, som fortfarande kärleksfullt går under namnet Tore Niklas i familjen, trots att den sålts för ett antal år sedan. Pappa flög även andra flygplanstyper under sin Precisionsflygarkarriär, där Tomahawk och inte minst den polska Wilgan stack ut och skapade uppståndelse. Wilgan såg ut som en stor insekt och var inte helt lättflugen, men den gav samtidigt fördelar som god sikt och god precision i landningarna, när man väl lärt sig bemästra den…?

Världsmästare

1979 blev pappa världsmästare och det var förstås stort och spännande också för oss, även om mamma och pappa åkte ensamma till VM i Kanada. Vi fick komma och möta upp i VIP-rummet på Arlanda när de kom hem och vi blev intervjuade i tidningen – spännande för en 9- och en 7-åring! Pappa var aktiv i varje VM från 1975 fram tom 2000, då VM gick i Sverige och pappa var tävlingsledare.

Genom tävlingsframgångarna har vi alltid fått lära oss om vikten av lagarbete, att vara schysst mot medtävlare och att alla som går i mål är vinnare. Med det sagt vet vi att pappa somnade många kvällar med ljudet från ett kassettband som hette ”Bäst när det gäller” i lurarna, så visst ville han vinna!

Svenska flygfält

På det yrkesmässiga planet började pappa jobba på KSAK 19xx. Så småningom gick han in i bolaget KSAK Service AB, KSAB, som VD och lanserade idén om Svenska Flygfält. Idén togs inte emot så positivt direkt, men blev till slut av och det var många helger vi fick hjälpa till att ”blada Svenska Flygfält”, dvs sortera ut i högar vad som skulle skickas ut till alla prenumeranter. Vi har även fått vara med och plastat kartor, klistrat etiketter och inventerat. Pappa och mamma tog över ägandet av KSAB och det drevs som en del av familjen.

Sveriges flygklubbar har alltid haft en viktig plats, för pappa och för KSAB. När vi var små och skulle någonstans, så flög vi såklart och vi skulle alltid en sväng förbi någon flygklubb och lämna böcker eller kartor eller så skulle pappa träffa någon. Som barn var det svårt att se, men i efterhand var det ett tydligt sätt att hålla en tät och personlig kontakt med flygklubbarna. Pappa har också varit aktiv klubbmedlem själv sedan 90-talet, på… och sedan i många år på Tullinge, där Tore Niklas hade sin hemvist.

Kvartalsbrev till myndigheten

Flygsäkerhet är något som pappa vurmat, och fortfarande vurmar för. Det började med kvartalsbrev till Luftfartsverket i mitten av 90-talet och 10 år framåt, vilket säkert var både värdefullt och bitvis frustrerande för myndigheten. Pappa skrev varje kvartal till dem vad han tyckte behövde uppdateras för att säkra flygsäkerheten och han gav sig inte förrän han fick svar. 1999 initierades den utredning som kom att heta H50P, med målsättningen att halvera antalet haverier i Sverige. Kanske berodde det på kvartalsrapporterna, eller något annat, men pappa blev ombedd att vara med i det arbetet och det lever och frodas än.

En annan del av flygsäkerhetsengagemanget har skett genom Luftfartsverket, som senior examinor. I den rollen har han utbildat många flyglärare genom åren, tagit fram flyglärarutbildningar, FIK och FLU…?

Han har även varit aktiv i Frivilliga FlygKåren, FFK, där han under en period även var ställföreträdande kårchef. Genom FFK har han också tagit fram och hållit ett stort antal utbildningar, bland annat för kraftledningsflyg…?

År 2000 blev pappa tillfrågad om att skriva en spalt i Pilot Briefing om flygsäkerhet och han har sedan gjort det i varje nummer tills nu i december 2022, då han avslutade med en fundering om hur utvecklingen inom flygsäkerheten sett ut hittills och hur den ska fortsätta.

Apropå flygsäkerhet och avslut, så har pappa nu i samband med årsskiftet 2022/2023 valt att inte förnya sina flygcertifikat. Han ville nog visa på vikten av att göra den bedömningen själv, för han förnyade sin medical, gjorde sin PFT och avstod sedan mycket medvetet från att förnya certifikaten. En mycket viktig poäng för pappa, det vet vi. Var och en behöver ta sitt ansvar för när det är dags att sluta, inte vänta på att bli fråntagen sina behörigheter.

Svenska Flygsportförbundets ordförande Tina Acketoft överlämnar den kungliga medaljen till Arne.

Sveriges Motorfederations Kungliga medalj är instiftad för att utdelas till person som under en lång följd av år nedlagt ett hängivet, förtjänstfullt och framgångsrikt arbete för motorsportens främjande av våra sporter och därmed gjort sig förtjänt av federationens synnerliga stora tacksamhet och erkänsla.
Förslag till medaljkandidat kan väckas av ordinarie ledamot i respektive förbunds styrelse. Sveriges Motorfederations består av de fyra förbunden: Svenska Bilsportförbundet, Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet, Svenska Flygsportförbundet och Svenska Racerbåtförbundet.

Följande flygsportare har tilldelats den kungliga medaljen:

  • 2009 Bengt-Eric Fonsell nr 64
  • 2009 Lennart Ståhlfors nr 65 (avliden)
  • 2011 Lars-Göran Andersson nr 70
  • 2012 Rolf Björkman nr 75
  • 2014 John Grubbström nr 80
  • 2016 Hans Åkerstedt nr 83
  • 2017 Henry Lindholm nr 84
  • 2020 Hans Folkesson nr 92
  • 2023 Arne Nylén nr 103

Publicerad: 2023-07-22

Senast uppdaterad: 2023-07-22

Författare: Kjell Folkesson

Postadress

Svenska Flygsportförbundet
Kivra: 802014-7164
106 31
Stockholm

Ekonomi

Bankgiro 5750-0100
Swish 1230081091

Svenska flygsportsförbundet logotyp