SFCL för segelflyg
Nya reglerna har börjat att gälla den 8 april 2020. Alla som nu har FCL certifikat, SPL och LAPL(S) kan fortsätta att flyga på dessa även när SFCL gäller.
Några exempel på förbättringar i SFCL:
- Endast ett certifikat ska användas – SPL. LAPL(S) är borttaget för att förenkla.
- Lägst LAPL medicinskt intyg för flygning inom EU, gäller även för segelflyglärare och kontrollanter.
- Möjlighet till kommersiell flygning med passagerare (pilot skall ha minst klass 2 medicinskt intyg) medför att SPL håller ICAO-standard och flygning även kan göras utanför EU gräns.
- TMG kan användas i grundutbildningen, antingen ihop med segelflygplan eller genom att hela utbildningen genomförs på TMG. Detta betyder att vi kan ha flera möjligheter att kombinera bra utbildningsplaner med segelflygplan, självstartande segelflygplan och TMG. Notera att Segelflygets utbildningsplaner har anpassats till nya SFCL, men i stort är likvärdiga med det vi haft innan.
- Flera behörigheter som i FCL ligger i certifikatet – exempelvis molnflygning och avancerad flygning kommer att vara privilegier som endast signeras i pilotens loggbok, vilket minimerar involvering av nationella luftfartsmyndigheter.
- Även en enklare grund AVA behörighet finns i nya regelverket.
- Startmetoder kommer också vara införda endast i pilotens loggbok, och behöver således inte finnas inskrivet i certifikatet.
- Förnyelsekrav är i stort sett som tidigare, dock kan pilot som både flyger segelflyg och TMG kombinera viss flygtid för förlängning.
- Viss förenkling har även gjorts för flyginstruktörer och förnyelsekrav – var tredje år ska en fortbildning göras på flygskola (exempelvis DTO) som har lärarutbildning och under samma period ska instruktören ha skolat 30 timmar eller 60 skolstarter. Var tredje förnyelseperiod, d.v.s. var 9 år ska läraren flyga med en lärare-lärare. Om man inte uppfyller dessa krav kan man göra en kompetensbedömning med kontrollant.
- Det kommer endast finnas en kontrollantbehörighet – FE(S). Denna kan kopplas till olika behörigheter, inklusive lärarfunktion som tidigare låg i FIE(S).
- Beträffande kontrollant och jävsituation så är gränsen för kontrollant som även verkat som FI med en elev i skolning höjd från tidigare begränsning 25% till 50%.
Innehavare av SPL och LAPL(S) enligt FCL får fortsätta att flyga under SFCL, det kan dock bli aktuellt att alla LAPL(S) innehavare får byta ut sina nuvarande certifikat till SPL enligt SFCL, men detta kommer Transportstyrelsen ta ställning till senare.
Till höger visas en bild på den struktur nya SFCL tillsammans med OPS (operativa reglerna) har. Nedan några användbara länkar och filer:
- Förordning EU 2020/358 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som kompletterar Sailplane Regulation
- AMC/GM för Part-SFCL Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Publicerad: 2022-12-08
Senast uppdaterad: 2022-12-28
Författare: Leo Lundgren