Gå till innehåll
Svenska Segelflygförbundet
Svenska Segelflygförbundet

Operativa regler

Sedan 9 juli 2019 ska all segelflygning med EASA godkända segelflygplan och motorsegelflygplan inom EU följa nya operativa regler för segelflygning, s k Sailplane Air Operations.

De segelflygplan/motorseglare som är undantagna som EASA luftfartyg (exempelvis veteran, experiment, UL, etc.) benämns annex-1 luftfartyg (tidigare annex-2) och hanteras nationellt. Transportstyrelsens och Segelflygets inriktning är att dessa luftfartyg ska följa de nya EU operativa reglerna, dock med vissa undantag som kommer att hanteras i en nationell föreskrift.

Längre ner på denna sida kan du ladda ner en presentation som kan användas för att lära sig mer om det nya regelverket.

Med dessa operativa regler införs några nya möjligheter, bland annat kommersiell passagerarflygning, möjlighet att flyga med passagerare och dela på direkta kostnaden för flygningen (samt även en del av den årliga kostnaden en pilot har för sitt flygande).

Det finns också möjlighet att genomföra introduktionsflygningar, vilka om de sker inom ramen för Segelflyget skall genomföras som provlektioner med behörig lärare/instruktör eller steg-tränare enligt SHB 606. Viktigt att notera är att om provlektioner görs med externa personer så rekommenderas att dessa blir provmedlemmar i aktuell förening (går att registrera i IdrottOnline). Detta för att omfattningen inte ska bli en för stor del av den totala verksamheten (se "marginell effekt" enligt artikel 3).

Många ställer sig frågan om man ska använda möjligheten till kommersiell passagerarflygning? Segelflyget ser inte något behov av detta och rekommenderar att klubbarna istället genomför prov-lektioner enligt ovan beskrivning!

När det gäller dokument som ska medföras ombord under flygning är inriktningen att Transportstyrelsen ska godkänna att vi kan segelflyga inom svenskt FIR och ha tekniska handlingar kvar på flygplatsen (SAO.GEN.155).

Förhoppningsvis ska även annex-1 luftfartyg på sikt ska följa dessa nya operativa regler, dock med udantag för vissa delar (instrument, utrustning, etc.).

Sammanfattningsvis kan det konstateras att det nya regelverket inte kommit med några större förändringar mot vad som tidigare reglerats nationellt.

Läs gärna mer om detta i EASAs Easy Access Rules: Sailplane Rule Book Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Publicerad: 2022-12-22

Senast uppdaterad: 2022-12-22

Författare: Leo Lundgren


Postadress

Svenska Segelflygförbundet
Box 750
521 22 Falköping

Besöksadress

Segelflygskolan Ålleberg 1
521 97 Vartofta

Kontakta oss

0515-371 51
info@segelflyget.se