För arrangörer
Här finner ni som arrangerande klubb under Segelflygets dag lite material och tips.
Arrangemang
På hemsidan kan ni anmäla er klubb till segelflygets dag och en kontaktperson. På så sätt kan man få en överblick över alla klubbar man kan besöka och när. Det är inget som hindrar att man har öppet hus även på söndagen.
Beträffande marknadsföring, titta igenom Tips om marknadsföring är att köpa riktade annonser på Facebook, bjuda ut lokal media någon vecka innan arrangemanget så att de skriver om det och se till att vara med i alla lokala kalendrar hos turistbyråer, tidningar och andra lokala blad.
Sedan gäller det att ta hand om gästerna. Se till att boka in medlemmar som hjälper till i god tid innan och att det finns informationsmaterial och att ni vet hur man skall göra för att komma med i klubben och börja flyga. Det kan ju vara tråkigt att få veta att man inte kan börja flyga förrän nästa sommar och då kan man förslagsvis se till att erbjuda en introduktionskurs så att den nye segelflygaren känner sig välkommen och omhändertagen och blir medlem hos er.
Material
Handbok om marknadsföring
Olle Ytterberg och Johanna Vinterhav har tagit fram en handbok om marknadsföring av segelflyg och våra segelflygklubbar, se filer längre ner på denna sida. Handboken innehåller konkreta tips och exempel på hur man kan marknadsföra segelflyg. Som bilagor i handboken finns det annonser som ni får använda i er markandsföring.
Informationsfolder
En infofolder för segelflyg gjord av Olle Ytterberg, se filer längre ner på denna sida. Det finns även ett antal förslag på annonser. En version är med marginaler för att skriva ut på vanlig skrivare och en version är för tryckeri/avancerad skrivare som kan skriva ända ut i kanten.
Annons- och affischmallar
Ni finner även ett Word-dokument och två PDF-filer för A4 och A3 som kan redigeras/fyllas i med ny information, vilket kanske kan ligga till stöd för klubbar som vill ta fram en enkel affisch.
Marknadsföringstips
Lokal annonsering
Att annonsera i den lokala tidingen ger bättre styrning av intresse till klubben än att annonserara i riksmedia. Använd gärna de annonsmallar som finns här intill.
Annonsering på Facebook
Föreningen låter någon med Facebook-konto skapa en annons. På "Facebook väggen" finns en länk som heter "skapa en annons". Där är det bara att följa anvisningarna steg för steg. Det fina med Facebook är selekteringen av kundgruppen i bland annat ålder och skolutbildning. Geografiskt bestämmer man kommunvis vilka som skall kunna se annonsen. Man kan alltså bestämma att bara pojkar och flickor i åldern 14 till 19 år och som går i grundskola eller gymnasie och som bor i kommunerna xx- yy-zz och som talar svenska, engelska, danska och norska skall kunna se annonsen. Man kan bestämma att annonsen skall visas ex.vis 20 specifika dagar före Segelflygets Dag. Man bestämmer själv den totala budgeten och vad det får kosta per dag. Betalar gör man per klick som någon gör på länken. Man kan exakt följa hur många klick annonsen genererar.
Ta Västergötlands Flygsportförbund som exempel: Budget bestämt till 2 500:- Vi har selekterat målgruppen ungefär enligt ovanstående. Geografiskt har området skurits ned till Västra götaland. Varje klick på annonsen får kosta ca 2,50 och begränsat till 100: - /dygn. Om hela budgeten förbrukas så vet vi att 1 000 personer har klickat på annonsen, kommit till vår hemsida och fått information om Segelflygets Dag.
Flygblad/affischer
Använd samma annonsmallar. Tryck upp i färgskrivaren det antal som Ni vet att Ni mäktar sätta upp. Affischera på de lagliga platser Ni känner till och på de platser och annonstavlor där Ni vet att mycket folk passerar. Exv högstadiets och gymnasieskolornas anslagstavlor.
Skicka ut fil till Era dedikerade medlemmar - be dem printa ut dem själva och sätta upp på lämpliga platser i närheten av där de bor.
Kontakta lokala tidningsmedia, radiostationen och/eller närradion.
Skicka gärna först en skriftlig information om att vi anordnar Segelflygets dag 2018. Följ upp snabbt med ett samtal till redaktionen och bjud in dem till fältet och en angenäm flygtur. I Skåne lyckades en Gyrokopterklubb få med sig en kvinnlig reporter som sände live från en flygning över Malmö Stad. Programmet som sändes varade över en timme. Bjud på en behaglig segelflygning. Det kan resultera i ett reportage lagom inför Segelflygets Dag.
Pressmeddelande
Skicka ut ett pressmeddelande till alla lokala media att klubben anordnar öppet hus med möjlighet att spaka själv. När det gäller meddelande till lokala media så kan det vara god idé att vara ute i god tid. Gör klart texten och skicka ut den den runt 24-26 maj, inte senare. Kostar inget.
TT-kalendern
Lägg gärna in det lokala arrangemanget i TT-kalendern Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. någon vecka före. Det här är reportarnas och fotografernas tipsmaskin. Kostar inget.
Kommuner och turistorganisationer
Många kommuner har en arrangmangskalender på sin hemsida. Skicka in relevant information om att vi har öppet hus med Spaka själv, datum tid och plats och begär att få publicering i kalendern. Särskilt viktigt i hemmakommunen. Turistorganisationeran spänner ofta över ett större område och de vill gärna ha information om olika arrangemang i nejden. Gör samma sak här. Kostar inget.
Sociala media
Facebook har redan nu flera grupper med anknytning till Segelflyg. Sök på grupper som Segelflyg Sverige, Flygtokig. Någon i klubben med Facebook-konto kan skapa ett evenemang som styr till den egna klubbens arrangemang. Bjud därefter in alla addade vänner att besöka evenemanget. Kostar inget.
Publicerad: 2022-12-22
Senast uppdaterad: 2024-07-29
Författare: Leo Lundgren