Två nya svenska modellflygrekord!
Modellflygteamet Tomas Leijon och Anna Grönvall har återigen varit i Tyskland och tävlat i Speed. En femteplats i den eldrivna unlimitedklassen i German Speed Challenge med en snittfart på 504km/h och ett nytt personbästa på 523 km/h var en bra uppvärmning inför världsrekordförsöken på efterföljande måndag.
Av tidsbrist fick Teamet ta fram den äldsta FAI-godkända reservmodellen för rekordförsöken. Den har som bäst presterat 449km/h på den tyska korta banan (200m). Nu var det ett svenskt FAI-rekord som jagades och då är banan 300m lång i en höjdkorridor mellan 5-35m höjd. Rekordhastigheten är ett snitt av farterna från bägge håll genom rakbanan.
Det är betydligt svårare att flyga den långa FAI-banan då höjdkorridoren är så tight och banans djup bara är ca 20 meter. Det är som att flyga i ett sugrör och har du kommit in några grader snett in i banan så hinner du aldrig att korrigera det innan det är för sent, dessutom bromsar roderutslag grymt mycket!
Målet sattes till att försöka sätta två svenska rekord över 300 km/h i två av elflygklasserna. F 175, som är den vanliga elflygklassen för modeller med laddningsbara ”vanliga” 42 Volts LiPo-batterier, och F 196 Combo, som är en klass där det skall vara två eller fler olika energikällor som jobbar parallellt. I Tomas fall bestod det av de vanliga sekundärcellerna (=laddningsbara) 42 Volts LiPo-batterierna, dessa var parralellkoplade med ett 36V primärcellpaket (= icke laddningsbart, Duracellbatteri) via en kraftdiod och ett motstånd. Duracellbatteriet är så litet att det tar slut om man mäter spänningen någon minut men det uppfyller reglerna!
Vädret var ganska svårt och det gjorde banflygningen till en mardröm men Tomas lyckades till slut få till 391,1 km/h i F175 och 396,7 km/h i F 196. Bägge rekorden är nu granskade och godkända av Svenska modellflygförbundet och fastställda av Svenska Flygsportförbundet.
Nästa gång det är dags för rekordförsök hoppas Teamet på att justera Tomas befintliga svenska rekord i förbränningsmotorklassen på 276 km/h, satt i Nyköping 1985. En modell provflygs just nu och den verkar lovande med en uppmätt maxfart på 411 km/h så här långt.
Vi håller tummarna!