Ultraflyers bygger framtiden
Swedish Ultraflyers i Kungsängen har ett fint flygfält och många instruktörer. Klubben gör nu en unik ungdomssatsning tillsammans med Upplands-Bro kommun. En gedigen prova på-dag 22 maj blev startskottet.
– När jag började flyga för 15 år sedan var det ett ungdomsläger här på Frölundafältet Länk till annan webbplats.. Det var riktigt kul, men det blev det sista den gången. Ända sedan dess har jag funderat på hur man skulle kunna göra det igen.
Det är Swedish Ultraflyers ordförande Richard Dahlqvist som berättar om hur tankarna på en ungdomssatsning i klubben tog fart under fjolåret.
– Som hos många andra flygklubbar blir våra medlemmar äldre, utan att det fylls på med ungdomar i samma omfattning. Och det trots att vi har bra kapacitet med flygplan och instruktörer. Vi började prata om det här i klubben, och var överens om att det skulle vara roligt med nya yngre flygkompisar.
Men var skulle man börja? Hur skulle man hitta de rätta ungdomarna? Ultraflyers kontaktade i höstas Upplands-Bro kommun, som är kända för nytänkande i sin kultur- och fritidsverksamhet.
På Upplands-Bro kommun tände man direkt på alla cylindrar. Verksamhetsutvecklare Andrés Sierra Martinez förklarar hur kommunen tänker. Man jobbar aktivt för att ungdomars fritid ska bli ett stöd i deras utveckling. Man samverkar gärna med föreningslivet, och tar också hjälp av personalen på kommunens fritidsgårdar för att fånga upp ungdomar och deras intressen.
– Det är bra om skolämnen kan få en koppling till ungdomarnas verklighet, och att det inspirerar till lärande – att man förstår varför man lär sig saker. Det kan handla om att ta körkort eller skriva ett bra cv, men även att göra något konkret av en dröm eller ett intresse man har.
– En tänkbar karriär som pilot kan ge en tydlig motivation. Att man orienterat på gymnastiken och kan läsa en karta är en uppenbar fördel när man ska lära sig navigera ett flygplan. Att ha hängt med på matten och fysiken gör det lättare att förstå krafterna som verkar på ett flygplan, hur det är konstruerat och hur rodren fungerar.
Det var flygklubben som tog initiativ till projektet, men kommunen har stöttat med det praktiska, även urvalet av deltagare, tillstånd från föräldrar, lunch och annat praktiskt.
– Det vi krävde av deltagarna, fortsätter Andrés, var ett commitment, att man verkligen var intresserad och tänkte fullfölja deltagandet. De här projekten vi genomför i Upplands-Bro syftar till något mer än en ”upplevelse”. Vad vi hoppas är att det för några kan bli en inledning till ett yrkesval.
Och något fel på känslan av åtagande och entusiasm var det verkligen inte bland de ungdomar som kom till Frölunda flygfält en tidig söndag morgon. Alla verkade väldigt laddade under de inledande teorilektionerna i aerodynamik och flyglära. Och det blev inte sämre när de förstod att de skulle få spaka själva när flygpassen satte igång vid tiotiden.
Först upp i luften var Rozin som går andra året i gymnasiets naturvetenskapliga program.
– Det här var jättekul. Jag har alltid velat flyga, och nu känns det som att jag bestämt mig. Jag ska bli pilot!
Det blev två pass i luften för samtliga, varvade med teorilektioner, lunch och trevligt umgänge på flygfältet. En av de många Ultraflyers-piloter som var på plats den här söndagen heter Lasse Lindstöm, och i samtal med Andrés Sierra Martinez utvecklar han tankar om hur flygklubb kan vara en väldigt bra och otvungen mötesplats mellan generationer.
– Det är underbart att träffa och prata med ungdomar på väg in i vuxenlivet, och känna att man kan betyda något för deras utveckling. Jag tror det är viktigt att ungdomar umgås med vuxna utanför familj och skola, gärna med vuxna de ser upp till och har respekt för. Som pilot eller flyglärare har man där en uppenbar möjlighet.
Alla 11 ungdomar som genomförde dagen fick ett diplom, och hos Swedish Ultraflyers och Upplands-Bro kommun funderar man nu över hur den lyckade dagen kan följas upp. Richard Dahlqvist är väl medveten om att långt ifrån alla ungdomar eller deras familjer har råd att finansiera en pilotutbildning.
– Vi kommer därför att utforska de möjligheter som kan finnas för ekonomiskt stöd från olika håll.
Vi kan bara lyfta på hatten och heja på. Om svensk flygsport ska kunna överleva och utvecklas så är det nog ungefär exakt sådana här satsningar som är vägen framåt.