Gå till innehåll
Svenska Flygsportförbundet
Svenska Flygsportförbundet

Tomas har skapat ballongfeber i Ockelbo: “Ett jätteintresse runt SM”

Ockelbo gör sig redo för en färgexplosion i skyn. Inför det prestigefyllda SM i luftballong 30 april till 4 maj märks en tydlig "ballongfeber" i orten, ett engagemang som eldsjälen Tomas Grönberg byggt upp under de senaste 25 åren.

En flygande luftballong, foto Tomas Grönberg.

En flygande luftballong, foto Tomas Grönberg.

"Jag hoppas på omkring tusen besökare", säger en förväntansfull Tomas Grönberg från sitt kontor i centrala Ockelbo. Han har just varit nere på stan och bevittnat premiären av den unika ballongkonstutställningen – belägen intill biblioteket och öppen under alla SM-dagar – som redan lockat publik.
– Det har varit otroligt uppskattat. Folk har kommit in för att dela minnen och prata ballonger, vilket verkligen visar det stora intresset här i Ockelbo.

Verken som ställts ut kommer ursprungligen från de numera legendariska ballongmötena i Ockelbo kring milleniumskiftet. Ballongpiloter från hela Sverige samlades i Ockelbo och varje år erbjöds en lokal konstnär att tolka träffen för att sedan skänka verket till ortens nya naturprojekt Wij Trädgårdar. Efter några år hade en ansenlig mängd verk samlats.
– Vi byggde upp världens enda permanenta ballongkonstutställning, berättar Tomas och skrattar. Han var redan då den som drog i alla trådar och såg till att eventen blev av.
– Satsningen var också helt rätt. Tidningarna rapporterade med stora uppslagsbilder på ballongerna i den vackra miljön. All kommunikation visade bara hur vackert det är i Ockelbo.

Årets Ballong-SM finns också tolkat i konstform genom Mattias Färnstrand vars verk ingår i den aktuella utställningen.

“Luftballonger var bättre än Dagens Nyheter”

Tomas Grönbergs långvariga fascination för luftballonger föddes redan under 90-talet då han arbetade som reklamare i Stockholm. När många företag frågade honom om hur de kunde synas mer under sommaren kläcktes idén om att använda luftballonger som en flygande reklampelare.
– Det var då jag insåg luftballongens kraftfulla symbolik: framgång, uppåtanda och till och med en känsla av miljövänlighet. Det är många positiva associationer kopplade till dem, berättar han entusiastiskt.
När Tomas väl kom i kontakt med några ballongpiloter insåg han att prislappen inte heller skenade iväg, men det fanns andra problem.
– De sa till mig att de inte kunde ta mer betalt för de skulle inte kunna flyga när jag ville att de skulle flyga. Det enda de kunde lova mig var att de enbart flög när vädret var som allra bäst, inte annars.

Att luftballonger enbart flyger när det är bra väder vände Tomas snabbt till något positivt.
– Vilken annan varumärkesbärare har den fördelen? Det är bara luftballonger! Det är helt galet faktiskt och garanterar de bästa förutsättningarna när ditt varumärke syns. Vi mätte och jämförde med en hel annonssida i Dagens Nyheter där i snitt åtta procent kunde säga dagen efter vilken annons som varit på sida tre - den bästa annonssidan. När vi mätte för en luftballong kunde 85 procent av alla personer säga vilka varumärken som hade varit uppe och flugit i luften dagen innan.

Han fortsätter berätta om sitt stora intresse runt reklam och luftballonger.
– Det är inte så konstigt egentligen i och med att varumärket alltid visas under de bästa förutsättningarna. Dessutom är det oftast på kvällen när man sitter på balkongen med en kopp kaffe eller på en bar och tittar upp i luften. Det tar tid för en luftballong att åka förbi och det har många fördelar.

“SM har en annan dignitet än ett ballongmöte”

I början av 2000-talet höjde Luftfartstyrelsen kraftigt sin registreringsavgift för luftballonger, något som fick många att sluta med sin stora hobby. Antalet ballonger på träffarna i Ockelbo minskade också drastiskt och när Tomas valde att flytta söderut rann evenemangen ut i sanden. Men när 65-åringen femton år senare, under pandemin, valde att flytta tillbaka till orten var det många som kom fram och frågade om det skulle bli något nytt ballongmöte.
– Svaret var nej, en sedan smög ändå suget igång och då dök det upp den här möjligheten att få arrangera ett SM. Det är en viss dignitet i det. Ett ballongmöte är kul och häftigt, men ett SM är ändå ett SM. Just nu pratas det som sagt väldigt mycket luftballong här i Ockelbo.

När man går på gator i Ockelbo, märker man att ballong-SM är på gång?
– Ja, det gör man. Nu är Ockelbo väldigt litet, det ska man ha med sig, men det syns verkligen och alla pratar om ballonger här. Utställningen vi hade idag med konsten gick jättebra och många kom dit, vilket är fantastiskt. Det här uppmärksammas även i Gävle och Sandviken. Man hör folk pratar om ballonger även där och jag kan tänka mig att flera kommer att ta sig till Ockelbo för att titta på det här.


Hur känner du personligen kring att du de senaste 25 åren skapat den här ballongfebern i Ockelbo?

– Det är ju roligt. Det är klart att det är jättekul att det händer något här i Ockelbo som blir uppmärksammat och som folk gillar.


Publicerad: 2025-04-19

Senast uppdaterad: 2025-04-19

Författare: Ludwig Persson

Fakta om Luftballong-SM i Ockelbo 30 april – 4 maj:

  • Svenska Mästerskapet i luftballongflygning arrangeras i Ockelbo mellan 30 april – 4 maj
  • I samband med SM visas en utställning med historisk ballongkonst i centrala Ockelbo.
  • Luftballongflygning är väderberoende, vilket innebär att exakta tider och platser för flygningarna kan variera.
  • Konsert med det internationella musikbandet Le Vent Du Nord öppnar SM den 29 april
  • Inför varje flygning får piloterna information om väder och tävlingsupplägg, där de i upp till fem av 21 moment ska navigera ballongen precist med hjälp av vinden för att samla poäng. Vanliga moment som "Judge Declared Goal" och "Hare and Hound" utmanar piloterna att nå specifika platser eller pricka markmål med markers för att maximera sin totalpoäng.

Postadress

Svenska Flygsportförbundet
Kivra: 802014-7164
106 31
Stockholm

Ekonomi

Bankgiro 5750-0100
Swish 1230081091

Svenska flygsportsförbundet logotyp